Det kan virke skræmmende at komme i gang med at skrive poesi. Vi har hørt, at der er så mange “regler” gennem årene, når det kommer til god poesi, og selvom der bestemt er regler, der gør god skrivning faktisk god, er poesi en af de skriveformer, der kan være meget mere subjektiv og “løsere” i forhold til reglerne. Men der er bestemt ting, alle kan gøre for at forbedre deres poesiskrivning, og dette er et værdifuldt sted at starte for begyndere, der ønsker at tage digte, så de har vejledning, når de måske ikke ved, hvordan de skal gribe et digt an.
For begyndere, og alle, der har brug for en genopfriskning om digtskrivning (eller endda generelle skriveretningslinjer), vil nedenstående punkter gå langt i at forbedre disse digte eller give dig et sted at starte, hvis du er klar til at få dem ideer på papir.
1. Læs poesi
Mange af punkterne om at skrive god poesi til begyndere på denne liste vil tale om skrivekunsten som helhed. Stephen King sagde engang: Hvis du ikke har tid til at læse, har du ikke tiden (eller værktøjerne) til at skrive. At læse og være opmærksom på andres forfatterskab, som du beundrer, er en fantastisk måde at få dig til at tænke over den poesi, du selv vil skabe. Selv når du læser afslappet uden at dissekere værket, har det en indvirkning på dig og bliver absorberet, selvom det er ubevidst. Du kan selvfølgelig også læse poesi på en mindre afslappet måde for virkelig at studere håndværket, opfatte, hvad andre digtere laver med deres sætningsstruktur og sprog, deres beskrivelser, deres unikke valg med ord osv. Dette kan få dig til at tænke over hvilke digttyper du vil skrive om det er i forhold til emne, sansedetaljer, litterære virkemidler, rimskema og struktur, og så videre. Læsning er altid det vigtigste, enhver forfatter kan gøre for at forbedre sig og blive inspireret. Ofte når en forfatter sidder fast eller oplever forfatterblokering, er det bedste råd at læse. Inspiration vil komme snart nok.
2. Spørg, hvad historien om dit digt er
Al skrivning skal have en historie. Dette kan være dit udgangspunkt, eller det kan folde sig ud, efter du er begyndt med en detalje, et billede eller en litterær enhed. Hvis du ikke starter med at bygge historien op, så sørg for at spørge dig selv, hvilken historie du fortæller, når du har udarbejdet digtet. Dette vil fortælle, hvor den skal tages næste gang. Mens det er tiltalende at læse smukke ord og fremtrylle billeder, er historien der, hvor følelserne ligger, og hvor læseren finder forbindelse.
3. Start i det små
For begyndere kan det være meget mindre skræmmende at starte i det små. Et kort digt på et par linjer eller endnu mindre er en god måde at få kreativiteten til at flyde og blive fortrolig med digtformen. Prøv at skrive en haiku eller endda en kort reflekterende idé, der enten kan stå alene eller blive indarbejdet i et længere digt senere. Nogle af de mest virkningsfulde skrifter kan være korte og enkle, men indeholde en masse dybde. Bare det at komme i gang kan være mere end halvdelen af kampen, så tro ikke, at du skal skrive en lang fortælling for at lave meningsfuld poesi. Kvalitet opvejer kvantitet hver gang.
4. Skriv først, rediger senere
Intet dræber kreativitet som at redigere, mens du skriver. Det første udkast kan (og bør ofte) være fyldt med friheder og fejl og skrivning, der ikke engang giver mening, fordi det at få de kreative ideer frem er, hvad første udkast handler om. Redigering er en meget mere teknisk del af skriveudviklingen, og det kan hæmme den kreative proces. Tænk ikke på, hvordan digtet ikke er perfekt, eller at du ikke kan finde det rigtige ord eller den rigtige beskrivelse endnu. Bare skriv først, forfining og perfektion kommer senere.
5. Læs dine digte højt
At læse højt hjælper dig med at opfange den måde, ordene lyder og flyder sammen på, på måder, som du måske går glip af eller ikke er klar over, mens du læser lydløst. Dette kan give dig mulighed for at se, om dit ordvalg fungerer godt, om dine sansedetaljer rammer, som du havde tænkt dig, og om din historie og pointe kommer frem på den måde, du havde forestillet dig. Højtlæsning er vigtig for enhver form for skrivning og bør altid være en del af redigeringsprocessen. Dette giver dig mulighed for at høre dine digte fra en læsers synspunkt.
6. Brug litterære redskaber
Brug af værktøjer som metafor, lignelse, personificering, allegori og så videre går langt i skrivning, men især med poesi. Digte er ofte kendt for at være dybe eller endda fortolkende. Disse enheder giver mulighed for det og inviterer læseren til at tænke dybt og drage deres egne konklusioner eller knytte deres egne erfaringer til, hvad de føler gennem brugen af disse enheder.
7. Brug sansebeskrivelser
Sansebeskrivelser er et af de vigtigste aspekter ved god skrivning. De handler om at vise kontra at fortælle. Dette kommer ned til følelser, tanker, følelser og endda at udtrykke ideer på enklere måder uden direkte at fortælle læseren i et stift sprog. Med nogle få linjer spørger du dig selv, om det er vers, som læseren kan se, lugte, høre, føle og smage på egen hånd. Hvis svaret ikke er oftere end ikke, så vil du gerne tilføre dine linjer mere sansebeskrivelser. Se altid efter at appellere til sanserne, og det kan også gå hånd i hånd med at bruge litterære virkemidler. Når de to arbejder sammen, kan der opstå virkelig kraftfuld skrift.
8. Udtryk følelsern
Som nævnt er poesi ofte kendt for at være dyb, filosofisk og fortolkende. Selv de enkleste digte, når de er gjort godt, vil rumme store følelser. Hvis du bruger sansebeskrivelser og “maler” med dine ord, samt bruger passende litterære virkemidler og fortæller en historie, så skal følelserne automatisk kunne mærkes. Dette trin i god digtskrivning er resultatet af en kulmination af andre udførte trin, der vil tage digtet til næste niveau og give det den nødvendige dybde.
9. Prøv at skrive strukturerede digte, der følger et sæt regler og mønstre
Mens frie verspoesi er steget i popularitet i den moderne æra, er der så mange forskellige typer poesi derude, der fungerer som et godt udgangspunkt for begyndere. Nogle forfattere har en tendens til at klare sig bedre, når de har parametre, de skal holde sig inden for, plus det er en stor udfordring at få den kreative saft til at flyde. Slå op på de forskellige digteformer som haiku, villanelle, kvad og så videre, alle med deres egne regler (antal linjer, rimskema, meter osv.) for at blive fortrolig med poesi i alle dens mulige former. At være i stand til at inkorporere alsidighed i dit forfatterskab er altid værdifuldt, selvom du ender med at drage mod frie poesi. Frie vers har ingen regler med hensyn til rim, meter og så videre, men det er stadig vigtigt at holde sig til de andre pejlemærker om, hvad der gør god poesi, for at skabe ord – følelser og historie – der vil vække genklang hos din læser.
10. Skriv, hvad du ved
At skrive, hvad du ved, betyder ikke nødvendigvis, at du kun holder dig til emner, du kender til, selvom mange forfattere finder, at det passer bedst til dem, mens nogle ønsker at undersøge og udforske nye verdener. At skrive, hvad du ved, betyder, at der bør være en følelsesmæssig sandhed, som du har oplevet og har været en del af dit liv. Selv fiktive digte eller ethvert kunstværk vil have stykker af kunstneren i skabelsen. Så du skal ikke kun appellere til følelser med den historie, du skaber, men den skal indeholde sandheder, som er en del af din oplevelse på den ene eller anden måde.
Poesi er en af de skriveformer, hvor du kan tage de fleste friheder, og mange vil være enige om, at mange forskellige typer værker kan betragtes som poesi, hvorimod det ikke nødvendigvis er tilfældet med anden skrivning som en roman. Selvom poesi har en tendens til at give forfatteren mulighed for at være friere, er der regler, der altid bør følges for at udføre god skrivning. Ud over at læse andre digtere bør du også søge at komme i kontakt med digtere og have et par kritikpartnere til rådighed. Det er én ting at dele skrivning med mennesker, der er en del af vores hverdag, men hvis de ikke selv er forfattere, er deres feedback måske ikke den største hjælp til at hjælpe din vækst som digter. Så når du er begyndt at følge disse trin, udvikle dine digte og sætte dig ind i din stemme og form, kan du slutte dig til et fællesskab, der vil tage dig til næste niveau! Nu har du de værktøjer, du skal bruge for at begynde, og husk ikke at pine dig over den skræmmende følelse, som start kan bringe. Du skal blot skrive og bekymre dig om at forfine og indgyde følelser, sansedetaljer, litterære enheder og redigere senere. Den sværeste del er altid at komme i gang, men når du først gør det, er du på vej til at overgå begynderstatus på ingen tid.